Lite tankar..

Det är nästan skrämmande när jag tänker på hur mkt mina tankar har ändrats under bara några få år. Hur mina prioriteringar såg ut för 5 år sedan. Hur de kommer att se ut om 5 år i framtiden. Ibland läser jag lite dagböcker från min barndom. Det är roligt, men också ett uppvaknande skulle man kunna säga. Visst, jag vet att det händer så otroligt mkt i kroppen under tonåren, men att så mkt i tankarna kunde ändras, det är helt sjukt! För 5 år sedan.. Nej, t.o.m. bara för 3 år sen...



...inte hade jag en endaste liten tanke på vad jag skulle hålla på med när jag var 19.
Och nu när jag är 19



...inte tänker jag på hur jag kommer att tänka, prioritera när jag är 22.



Jag kanske är på väg någon helt annanstans än vad jag hade velat för 3 år sedan. Samtidigt som jag är lite skraj för framtiden, så lockar den så otroligt mkt. Och det är kanske det som skrämmer mig mest, hur tiden kan gå så fort utan att man lägger märke till den och ta vara på den. För vad som än händer, så kommer jag aldrig få tillbaka tiden som är nu, så egentligen borde jag ta vara på tiden mer än vad jag gör. Blir stressad av slötiden jag har haft, men samtidigt har det varit skönt, för i höst, då smäller det, då kommer jag nog inte ha mkt ledigt kan jag lova. Kommer inte att dansa dock, vilket känns lite trist, men när jag tänker efter så gör det nog inget, kommer att ha fullt upp och vara glad att jag inte dansar samtidigt som det.






Föresten så har jag fått ett erbjudande om ett till jobb (alltså ett 3:dje jobb :P ). Min yngsta lillebror, Tobias (även kallad killen) har downs-syndrom och i nästan hela hans liv har han haft en personlig assistent, som senare utvecklas till avlösare, för att sedan bli ledsagare. Det har inte varit samma person, utan bytt efter nått/några år, allt efter som Tobias blivit äldre och äldre.


Personlig assistent -
De flesta vet nog vad en personlig assistent är för något jobb, men kan säga lite ändå. Det är en person som hjälper den handikappade i de flesta situationer. Det beror helt på vad den handikappade har för problem. I Tobias fall så var den här personen med i skolan och hon hjälpte honom otroligt mkt, med den sociala biten och allt vad det nu var. (Måste bara få skryta lite om att när killen var liten så gick han i en klass med "vanliga barn", och han var faktiskt bland de första som kunde rabbla hela alfabetet :D )


Avlösare - Var personen när Tobias blev lite äldre och kunde göra lite mer saker. Personen är mest kring hemmet och med Tobias, både för att han skulle få göra något och inte bara vara uppe i mamma & pappa, och för att vi i familjen skulle få lite fritid och kunna göra saker. Det är för allas fördel, mest för Tobias, för han tycker att det är roligt.


Ledsagare - Personen kan vara samma som avlösaren, bara att om man kallar sig ledsagare, ska man ta den handikappade och rikta sig utåt, så han eller hon får komma ut och göra saker t.ex. bada, bowling, se på hockey osv. De ska också prova på aktiviteter, t.ex. innebandy, ridning osv, som senare kan bli en aktivitet som han/hon håller på med varje vecka. Tobias har provat på massa olika saker och han fastnade för friidrott och judo, vilket han far och gör 2 ggr i veckan med sin ledsagare.


Och nu till saken. Denna avlösare/ledsagare har varit med Tobias nästan enda sen vi flyttade till stan (vilket är 5 år sedan) och han är och har varit jättebra för honom, det är hans bästa kompis helt enkelt. Han blir alltid så glad när han kommer hem till oss, för då vet han att nu ska de göra någonting roligt. Nu berättade mamma att han ska sluta, för han har fått ett annat jobb på en skola. Vi visste som om att det var på väg kanske, men nu var det verkligen sant och det var jättetråkigt att höra. Han ska vara ledsagare höstterminen ut, sedan är det slut. Och det är där jag kommer in i bilden.


Mamma har begärt fler timmar än bara 5 h/veckan, för ju mer Tobias ska utvecklas, ju mer måste han få komma ut. Så då fick de 12,8 h/veckan och det var då 7,8 h som en ny person skulle ta, eftersom han som ska sluta, har kvar sina 5 h terminen ut. Då när de satt och pratade om allt detta så kom de att tänka på mig.

När jag först fick höra det var tanken "åh, sitta barnvakt hela veckan". Men när jag fick lite mer insikt i vad jag egentligen skulle få för uppgift, kändes det bara bättre och bättre. Morsan sa att det är många som är ledsagare/avlösare åt sitt syskon och eftersom jag faktiskt tidigare funderat på att söka nått jobb som personlig assistent. Det skulle ju vara bra för Tobias att inte byta till en helt ny person, utan faktiskt en som han känner och även känner honom utan och innan. Det kan säkert bli tufft också, eftersom han vet var han har mig och kan tjura ihop, men då måste jag ta saken på allvar och se allt som ett jobb, vilket det är. Iallfalla så skulle jag få följa med honom på judon och friidrotten, göra massa saker med honom som han tycker är roligt för att han ska utvecklas och det känner jag att jag skulle vilja.

Allt detta, sa morsan, skulle underlätta om du hade en egen lägenhet, för då skulle han kunna sova över hos dig och då har ju du gjort bort dina timmar den veckan..

A WHAT?!

Såå.. Nu är absolut inget bestämt eller så, men om det skulle gå vägen, kanske jag kan flytta ut nångång vid jul. Jag ska bara tänka på hur jag kan få ihop det med pluggandet och mitt andra jobb (Alladins däremot går alltid att lösa) och sen är det bara att bestämma sig.

Jag tror inte att jag någonsin har längtat så mycket till hösten!


Kommentarer
Postat av: Johanna

tack för alla kommentarer sandra! hade du lite att göra på nattkvisten? ;P Du lägger in youtubeklipp genom att kopiera koden som finns till höger om det youtubeklipp du vill ha. sedan klickar du på "html" som ligger bredvid där du klickar för att lägga upp en bild i ett inlägg, och så klistrar du in koden där och klickar på "uppdatera". Hoppas du förstod min beskrivning ;P och, ja vi måste höras!! :) kram!

2009-07-23 @ 22:05:51
URL: http://bofast.blogg.se/

Säg vad du tycker:

Namn:
Spara ditt namn?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0